الأربعاء، أغسطس 05، 2020

حرية ‏الرأي ‏والتعبير

فيسبوك عامل قيم حاكمة له ما بيسمحش لأي منشورات إنها تتجاوز القيم دي، وبيحكم على اللي بيتجاوز القيم دي أحكام منفردة بالحظر عن النشر على حسبب حجم التجاوز اللي عمله، بشكل منفرد تماما. اه لك الحق تعترض لكن في النهاية الكلمة الأخيرة له إما بقبول اعتراضك ورفض اعتراضك وسيران الحكم ده فيك. ومكنش فيه استفتاء يعني على القيم اللي بيتحاكم لها دي، إحنا صحينا الصبح لقيناه أقر هذه القيم من نفسه وبيحاكم الناس على أساسها.

والصراحة fair enough، يعني انت قاعد بقى لك الحق تطرش الكلام اللي ييجي على بالك على فيسبوك فقط لأن معاك نت، لا بياخد منك فلوس على ده ولا أي حاجة. أنت قابل بالشروط اللي بيقول عليها ضمنيًا باستمرار استخدامك له. وإلا مش عاجبك فامشي منه وابقى اعمل platform خاص بك أنت حط فيه القيم بتاعتك على مزاجك.

إنما العبرة هنا للواحد إن اللي بيمتلك الموارد بيتحكم فعلا، وإنه من حق اللي عمل حاجة ومسيطر على مقاليدها إنه يحط القيم الحاكمة لها دون أدنى اعتراض من أي حد. فيسبوك دلوقتي بيمنع إنك تؤيد مجموعات فكرية معينة بس لأنها تندرج تحت تعريفه هو للـ إ r ها ب، رغم إنه من وجهة نظرك ووجهة نظر الكثيرين ممكن المجموعة دي تكون لها قيم شريفة ولا تنتسب للإجرام بأي حال إنما وجهة نظرك دي تلبسها ما يفرقش معاه.. حرية الرأي والتعبير دي subjective جدا، الفارق بس بين كل platform والتاني إيه الحدود اللي حطها هو لحرية التعبير دي. يعني مبدأ حرية التعبير بشكل مطلق دي مش موجودة. في أي مكان هتلاقي قيم معينة تجاوزها يطردك برة المكان ده، ولو أنت مش عاجبك اخبط دماغك في أقرب حيطة وما تنتميش للمكان بتاعنا.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق