الخميس، أغسطس 06، 2020

آداب ‏ركوب ‏المصعد


أولا: في استدعاء المصعد

لو المصعد اللي أنت ناوي تركبه حديث نوعا ما، غالبا هتلاقي زرار الطلب (استدعاء المصعد) في الدور الأرضي زر واحد بس، وفي الأخير زر واحد بس؛ وده عشان أنت لو في الأرضي مفيش احتمال غير إنك طالع، ولو أنت في الدور الأخير مفيش احتمال غير إنك نازل.

الأدوار البينيَّة بقى هتلاقي فيها زرارين: واحد سهمه طالع والتاني سهمه نازل. لو أنت ناوي تنزل = دوس على السهم النازل، ولو طالع تدوس على الطالع.

مفيش أي معنى إنك تدوس على الزرارين بداعي الاستعجال، بل بالعكس أنت كده غالبا هتتعطَّل زيادة.

مثال: أنت في الدور الخامس وعاوز تنزل الأرضي عشان خارج برة، فلو أنت دوست الزرار الطالع والنازل مع بعض هيجيب لك المصعد أيا كان طالع أو نازل، فكتير بيجيلك وهو طالع ويقف عندك في الدور (لأنك طلبته) ويكون محمِّل ناس بالفعل، فأنت عطَّلتهم ومش منطقي تركب معاهم وتطلع معاهم وبعدين تطلب تاني من جوة الكابينة عشان تنزل بالمصعد تاني.. الأزمة دي بتحصل لما يكون المصعد بنظام تجميع الطلبات وهو نازل وكذلك وهو طالع، وهي دي الحالة اللي بيبقى فيها زرارين للطلب في الأدوار البينيَّة.

كذلك فيه معلومة غاية في الأهمية هي إيه بقى؟ إنك طالما طلبت المصعد والزرار منوَّر، لا داعي أبدا لإعادة الضغط عليه مرات ومرات قال عشان ييجي بسرعة، هو انشغل خلاص بالأمر بتاعك وهيجيلك في دورك، فالصبر أخي المؤمن.

ثانيا: في ركوب المصعد

أول ما يصل المصعد للدور وأبوابه تفتح (لو له أبواب أتوماتيكية) بص الأول هل فيه ناس ولا لا، ولو فيه ناس شاغلين حيز الكابينة كلها فبديهي مش هتركب، ولو فيه فراغ واحد شاغر فلو قدرت تتركه للي جوة يكون أحسن. عامة المصاعد الحديثة فيها جهاز الحمولة الزائدة اللي بيمنع المصعد من التحرك لو الوزن زيادة عن المسموح، لكن كتير بيكون الجهاز ده بايظ أو مش مفعَّل لأي سبب.

ثم تقرأ دعاء الركوب في سرك أو بصوت يُسمعك أنت فقط.

تجنب النظرات المُريبة لمن معك في الكابينة، المشكلة هنا إن مفيش مجال للنظر في أوقات كتير غير في السقف مثلا أو في الحيطة أمامك. لكن في كل الأحوال ده أفضل كتير من السرحان في اللي راكب معاك المصعد. ولو راكب معاك معرفة ومعاكم ناس غُرب، لو نظرت لمعرفتك ده حتما ولزاما هتضحك، فما تبصلوش وما تتخيلش أي حاجة.. عشان كده ارمِ نظرك على أي نقطة ثابتة جوة الكابينة تخرجك من الورطة دي، زي التيكست المكتوب على البوتونيرة (لوحة الطلبات الداخلية) : حمولة هذا المصعد ٣٢٠ كجم أو ٤ أفراد، أو الاستيكرات المتشخبط عليها للمكوجية والموَّانين والمطاعم والذي منه، أو عبارات الڤانداليزم الشعبي الوسطي الجميل كالشتيمة في الحكومة أو الشتيمة في الستات أو الشتيمة لغرض الشتيمة وهكذا، ولا تُرِح ظهرك على باب المصعد لو له باب ولو مالهوش باب فاترك مسافة آمنة بينك وبين مكان فتحة باب المصعد، ويحظر تمامًا التدخين داخل الكابينة خلي عند شكلك دم وذلك حتى يؤذن لك بالخروج.

وفي كل الأحوال فإن رحلة ركوب المصعد ليست مناسبة للنقاشات الجدلية السرمدية خصوصا لو معكم غُرب في المصعد، والصوت العالي مكانه في بيتكم مش في كابينة المصعد، ولا مجال لهزار الشوارعية أو التشابك بالأيدي داخل المصعد.. ابقوا اتشوْرَعوا برة براحتكم. 

ثالثا: في الخروج من المصعد

اللي جوة يخرج الأول، كما هو الحال في عربات المترو.. بخلاف أن في المترو لا يُطبَّق ذلك بس ما علينا. ولا تشرع في الخروج حتى تمام فتح باب المصعد. ولا تدفع باب المصعد الخارجي بيدك أو برجلك أو بكرشك، فإن عواقب ذلك قد تكون غير محمودة على الإطلاق.

في حال حُبست عن الخروج لأي عطل بالمصعد فاعلم أنه عمليًا لا يمكنك إنقاذ نفسك من داخل المصعد، عليك طلب المساعدة إما بالانتركم لو فيه أو بـ ياسطااااااااااا لو مفيش انتركم أو بجعل دقائق الانتظار دقائق استغفار، في كل الأحوال لازم حد من برة يساعد فإما يفك فرامل الماكينة للوصول بالمصعد للمستوى الصحيح للدور أو يقفل المصعد ويشغله تاني أو أي حاجة يعني. وفي حال توقف المصعد بين دورين، وفُتِح باب المصعد الخارجي فتحةً تغريك أن تتدلى منها للخروج، لا تخرج! صحيح أنه نظريا طول ما الباب الخارجي مفتوح فالمصعد لا يمكن أن يتحرك ولكن وارد جدًا أن تكون دايرة الأمان معمول عليها كوبري (يعني ملغيَّة) والفني ابن الحلال سابها ومشي.. فوقتها أنت بتعرض نفسك لخطر حال لو المصعد اشتغل تاني لأي سبب.

رابعا: بعد الخروج من المصعد

تحمد الله تعالى على سلامة الوصول وتدعو بالرحمة لكل العاملين ومن عملوا بهذا المجال ويا بخت من قدِّم السبت.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق