الجمعة، يوليو 20، 2012

رمضانيات - في أدب الطعــام



بعد أول إفطار، نسأل الله أن يتقبل صيامَكم، وقيامكم..

بما إن رمضان بيجْبرنا بفضل الله إننا نفطر كلنا في وقت واحد، ونتسحّر كلنا في وقت واحد،، مبقاش فيه حجة واحد يفطر متأخّر ولا في وقت تاني غير الوقت اللي أهله حيفطروا.. صحيح هو الطبيعي إننا نأكل مع بعض، اجتماعيًا حتى..

الخاطرة هنا لن تحوى كل آداب الطعام - على الإطلاق - وإنما ما تيسّر، وما أعتقد فيه أنه قد يغيب عن أذهاننا.. قليلًا يعني،،

- حاول بقدر الإمكان الالتزام بسنن النبي (ص) في الطعام، تسمية الله سبحانه وتعالى، والأكل باليمين وتأكل مما يليك طبعًا (بلاش فضايح :) )

- متدبّش أوي، الرسول (ص) كان بيقعد للطعام قعدة كأنه حيقوم على طول، وكان قعدته وهو بيأكل قعدة متخلّيش بطنه كلها تملأ بالطعام، تخليه يشبع بدري.. عشان يفضل ثلث للأكل، ثلث للماء، ثلث للتنفس..

- احتمال كبير يكون الأكل فيه حاجات مش عاجباك، مش على مزاجك انت.. من السُنة بقى والخلق الحسن إنك ما تقعدش تقبّح في الأكل قصاد الناس.. مش عاجبك الأكل.. متاكُلش منه، معزوم عند ناس وقاعدين يعزموا عليك بحاجة مانتاش حاببْها.. اخرج من الموضوع بصنعة لطافة، متعيّبش ع الأكل أبدًا.. دي نعمة ربنا، وغيرك بياكل معاك.. مش حاجة حلوة إنك تفقع ع الناس وهي بتاكل..

- لو الأكل بقى حلو.. يا سلام.. امْدح بقى.. واشْكر الله ع النعمة..

- خليك خفيف.. في الأكل مع اللي عمل الأكل..

- متتكلّمش والأكل فـ فمك، بس سُنة عن الرسول (ص) إن يكون في حديث واحنا بناكل، ده اجتماعيًا شئ لطيف جدًا.. مش يكون الناس قاعدة تاكل وتحشّ كده وخلاص..

تقبّل الله منا ومنكم،،،


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق