الجمعة، يوليو 17، 2020

الخلاف ‏

أمور تسيير الحياة تحتمل الخلاف المنهجي عادي جدًا.. يعني ممكن أشوف حد مسئول في موقعه إنه كان أولى يشتغل على ملفات غير اللي هو شغال عليها أو أشوف إنه مغفل أو طيب بزيادة أو إنه عنيف زيادة في إدارته أو إنه حتى لا يصلح لهذا المكان أو غيره..

إنما الجثة بالنسبة لي - وكلنا جثث عادي - عبارة عن قيم جوّانية Core Values بيغلفها من برة سلوكيات (وده من الجانب الإنساني) وبيغلفها منهجية عمل (وده من الجانب العملي)، فالجانب العملي ده يسعنا الخلاف فيه.. أما القيم الجوانية دي فهي اللي لا يسعنا الخلاف فيه.

فمثلا لو أنت - بعد الشر يعني - إنسان خاين وكذاب، فأنت بالنسبة لي انضربت في قيمك الجوانية بما لا يدع مجال بالنسبة لي لمحبتك أو نصرتك.. وإنما قد أكون بسبب ظروف الحياة مُرغم على التعامل معاك، فالحكم عليك من جهة سوء أو حسن إدارتك للأمور ده شئ ثانوي جدًا بالنسبة لي. أنت أساسا خاين وكذاب، فالقصة منتهية.

الصدق والأمانة والوفتء بالعهد وغيره من القيم الجوانية دي هي الأصل، أي حاجة بقى لها علاقة بكيفية تسيير الأمور محل نقاش وخلاف وأخد ورد زي مانتا عايز منها لبكرة الصبح مفيش مشكلة، وهي طرق عادي يمكننا التصالح على إننا مختلفين فيها ونكمل حياتنا عادي فنجتهد فنخطئ مرة ونصيب الأخرى وحبايب مفيش مشكلة، إنما حاجة من القيم الجوانية دي تتكسر.. المزضوع بيختلف والتعامل بيننا - لو فيه - بيكون اضطرار.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق