السبت، أغسطس 22، 2020

تطبيع الإمارات مع الاحتلال..

على مدار السنين اللي فاتت ولا يخفى على حد كبير صغير طويل قصير إن العلاقات بين الدول العربية وإسرائيل علاقات على مستوى عالي جدًا من التعاون، مش بس على مستوى الزيارات بين ممثلي الخارجية بين البلاد لا كمان فيه تعاون على المستوى الاقتصادي والزراعي واللي أنت عايزه. العلاقة الوحيدة ضمن العلاقات دي اللي كانت على مستوى رسمي ومُعلن هي العلاقة مع مصر وده عشان اتفاقية السلام زي ما كلنا عارفين: سفارات بيننا وبين بعض، محادثات ووساطة عشان فلسطين، تنسيق أمني، إلى آخره.. يعني أقصد أقول إنه في إطار مُعلن للتعامل بين مصر وإسرائيل من زمان أيًا كان اختلافنا أو اختلافنا أو اختلافنا أو اتفاقنا معه ولكن في الأخير هو معلن وواضح وع المفتشي.

العلاقات مع العرب في الخليج بقى هي اللي كانت شغالة الله ينور وعلى كل المستويات زي ما ذكرت بس في الدِّرا ومع عدم وجود ما يبررها إطلاقا إلا إنهم يقبوا (العرب يعني) على وش الفتة السياسية وينالوا الرضا والقبول. ومن سنين طويلة وقيادات إسرائيل بتلقح بالكلام على كم التعاون المهول بينها وبين دول عربية. إلا إنه خطوة الإعلان عن التطبيع دي دايما بتفضل مطلب حيوي لإسرائيل.

إسرائيل خلافا لكتير من الدول العربية عارفة وضعها المعنوي في عقول شعوب المنطقة كويس ومش ناسية اللي فات، وعارفة كويس إن أمنها الحقيقي إنه يُعترف بها ع الملأ وبكل احترام من الدول العربية.. اه صحيح حجم التعاون مش هيزيد لأنه أصلا موجود وعلى مستويات حساسة جدًا لكن طول ما هو في الدِّرا فهو عُرضة للانتكاسة في أي وقت لو حد جه وفاق وقلب الترابيزة.

إنما لما تبقى اتفاقيات سلام والتزامات بين دول، خلاص أصبح مع الوقت الموضوع مستساغ ومقبول على كل المستويات.

يعني خلاص مش هنتفاجئ بقى لما نلاقي الإمارات بتستضيف فريق رياضي إسرائيلي للمشاركة في بطولة ما على أراضيها، مش هتبقى دي مشاكلنا ساعتها خلاص، القصة اتنقلت لمستويات أكثر اتساقا مع رؤى قيادات الدول دي حاليا.

اللي حصل ده انتصار كبير للي ما يتسموا ومش حاجة بسيطة أبدا، وعايز تعرف مدى أهميته بالنسبة لهم شوف تصريحات ترامب ونتنياهو عن الحدث وأد إيه هو تحول تاريخي لهم.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق