السبت، أغسطس 22، 2020

دور الرعاية للأم والأب..

دور الرعاية للأم والأب مهم زي دور التربية، والرعاية مش شئ مادي، بمعنى إننا ما ينفعش نتوقف عن كون إن الأم بتعمل فطار ولا غدا لعيالها عند فكرة الإطعام بس، لأنها مش إطعام فقط دي مشاعر بتوصل. ما هي أصل المشاعر دي مش كلام حلو بس بيتقال بين الأسرة وبعضها أو طبطبة بس.. الحب والكلام الجميل ده بينشأ بين الأسرة وبعضها بقدر ما بيقدموا من أفعال لبعض. عشان كده الأم اللي بتعمل فطار لعيالها مش بتساهم إنها تطلع رجالة ما بتعرفش تفطَّر نفسها.. أبدًا يعني.. دي حاجة ودي حاجة.

فإننا نعلم ولادنا يعتمدوا على نفسهم إنهم مثلا يشاركوا الأم في يوم في عمايل الفطار والعشا من باب زرع المسئولية في نفوسهم تجاه البيت لا يتناقض تماما إن الأم تكون بتعمل الفطار والعشا في الأيام العادية (أو الأب زي ما يتفقوا عشان محدش يزعل).

الحاجات دي، هي اللي بتخلي فيه مشاعر حب وود وعطف بين أفراد الأسرة وبعضها وبتخليهم يشيلوا المعروف لبعض..

التربية الإيجابية جميلة وفعالة جدًا، بس الواحد بقى يشوف مشاركات لبعض المنتسبين لها بيحس إن المشاركات دي بتحط يافطة التربية الإيجابية عليها عشان ما تنقدش محتوى المكتوب، وده تدليس أيا كان بقصد أو غير قصد، وللأسف الأمثلة دي من مفاسد إتاحة الفرصة لاي حد ف أي حتة يقول أي كلام ف أي وقت إيه كيه إيه منشورات فيسبوك.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق