الأحد، ديسمبر 13، 2009

الموت الزؤام.. ولا أن يزعمني عادل إمام


على خلفية المناوشات بين الشيخ خالد الجندي والزعيم على نفسه عادل إمام..


الحقيقة اللي جاي في الكلام فيه ده مالوش علاقة بزعلة الشيخ الجندي من عادل إمام، ولكن الحادثة استفزت الواحد وأنا لما أستفز أكتب على طول..


لو حنتكلم عن الفن والفنانين وأهل الفن والوسط الفني.. م الآخر.. أنا كل يوم يثبت لي إنه الوسط ده صعب النجاة منه، وإنه كل اللي بيخشه لو كان بيخشه بنية سليمة وقلب أبيض لازم نيته حتشوب وقلبه مش حبفضل ناصع البياض.. ولما أهل الفن بيجرجروا الناس الطيبين ليه عادة بتبتقى آخرتهم مش طيبين.. عشان المعظم إسفاف ولو مش إسفاف بيبقى فيه تجاوزات كبيرة غير مقبولة.


يعني مثلاً محدش يصدق إنه بنت الشيخ الحصري - شيخ عموم المقارئ المصرية وأفضل من يعلم ترتيل القرآن وأفضاله على الأمّة كلها صدقة جارية له، رحمه الله رحمة واسعة - بنته اشتغلت مغنية وخرجت عن المألوف تماماً لعيلة زي عيلة الشيخ الحصري.. ورغم نقاء طفلة زي ديه.. إلا أنه أهل الفن غووها.. وخلوها تكابر وتعند وتبقى ضد إرادة أبوها الشيخ الحصري.. حتى وصلوه إنه اتبرّى منها.. وقال لا هي بنته ولا يعرفها.


وأهي دي بنت شيخ من أجلّ الشيوخ المصريين، وفضله مش على المصريين بس ده على الأمة كلها.. ياما ناس تعلموا ترتيل القرآن الكريم على إيديه.. وياما ناس تعلموا الاتقان في مخارج الحروف على إيديه.. وشرايطه لسه صدقة جارية ربنا يجازيه بها خير ويرحمه برحمة منه.. لكن رغم إنها بنت علامة زي ده.. إلا أن أهل الفن غووها وغرروها وأكيد قالولها انتي مش حتغني غنى فاحش ولا فيه عري ولا قلة أدب ولا حاجة.. بس حرام ندفن موهبة زي دي.. وحتماً هي اقتنعت وخرجت على إرادة أبيها وعلى القيم اللي تربت عليها..


دلوقتي إحنا لما بنشوف ممثل مش بيعمل سفالة في أفلامه أو مشاهد جنسية بنقول عليه يا سلام ده محترم وابن ناس وعنده دين.. رغم إنه ممكن يكون بيتجاوز عن الطبيعي بكثير.. بس احنى بالمقارنة بنقول ده راجل لقطة.


فهو و سط فيه شبهات كثير.. وملغّم.. وم الآخر كده شرّه أكثر من خيره..


ده حتى اللي بتعتزل منه وبتحاول تتجنب القرف ده بيلعبولها في دماغها يا إما يتريقوا عليها يإما يغووها بالفن والفنانين التاني فمنهم اللي بيضعف ومنهم اللي بيثبت على موقفه..


نرجع بقى لموضوع الزعيم على نفسه عادل إمام.. واللي بدأ بداياته ككومبارس ولا حتة ممثل يطلع في الأفلام يضّرب ويتسكع على قفاه.. لغاية أما في السبعينيات ولا الثمانينيات عمله كام فيلم بطولة لوحده صدق نفسه فيهم.. وهاص في أفلام المقاولات لما قال يا كفى.. وعمل أفلام مش نظيفة وقايمة على السفالة والانحطاط الأخلاقي لما قال يا بس.. والظاهر إنه كونه كان بيترقع على قفاه وهو لسه بليه عاملاله عقده نفسيه - عقدة نقص - لإنه دلوقتي الاتجاه دايماً في أفلامه أو مسرحياته إنه هو البوب وهو النجم وهو الأوحد وهو الزعيم والباقي أحقار.. غاوي يعظم في نفسه في الأفلام حتى لما يكون الدور اللي طالع يؤديه دور واحد هلاس بتاع نسوان برضه بيعظم في نفسه.. حتى في فيلم ليه اسمه مرجان أحمد مرجان في استعراض في آخره هو بيطلع وسط الناس لفوق والناس كلها بتبديله التعظيم والتبجيل وينحنوا أدامه.. رغم أن المفروض شخصيته في الفيلم مكسورة عينه عشان مش متعلم.. بس تقول إيه بقى.. عقد النقص بتحنّ..


والزعيم على نفسه عادل إمام غاوي من صغره يطلع بتاع نسوان وحرمجي.. والظاهر برضه إن الفيلم اللي عمله وهو صغير وكان طالع فيه مهنته كومبارس أثر فيه نفسياً.. لما كان بيضّرب ويطلع البطل هو اللي يبوس البطلة.. وهو يقعد ويصرخ يقول عاوز أبوس.. الظاهر إنه ده عمله عقدة نفسية لغاية دلوقتي.. مش بيراعي حتى سنّه.. لغاية دلوقتي في أفلامه بيطلع مع بنات قد أحفاده ولا عامل حساب أخلاق ولا دين ولا حرمة بيوت.. ولا حاطط في دماغه إن الأفلام بتاعته دي بتخش البيوت كلها.. وفوق ده وده.. في عز أفلام اللي بيطلع فيها بتاع نسوان وزنا رسمي يبان إنه هو ده المواطن المصري الأمثل وإنه يا ريت كل المصريين يبقوا زيه.. زي ما قال له الضابط بتاع العمارة في فيلم السفارة في العمارة.. رغم إن الضابط ده كان بيشوفوا كل يوم وهو داخل العمارة بالغانيات زي كل يوم.. هو ده المواطن الأمثل اللي كل المصريين لازم يبقوا زيه.. يزني يسكر طالما مبيفكّرش يبقى زي الفل..


وطبعاً ما كان عادل إمام ليكون لولا الإعلام ومساندته ليه.. ماهو يعمل الفيلم القبيح من دول وياخد جوايز ويبقى مقرب من السلطة.. وهو راخر بيليّس تمام أوي للسلطة.. هو يخبط في كله زي ما هو عايز.. ويتريق على الحكومة زي ما هو عايز.. بس ييجي كل فترة والتانية يمدح ويشكر في الريس ويشيد بحكمته ومهارته..


وطبعاً عادل إمام مسابش حاجة إلا أما دخل فيها.. يعني سياسة مسابش.. هلس مسابش.. لازم بقى يخش في الدين.. وبالفعل.. دلخة عادل إمام في الدين كانت زي دخلته في الهلس بالضبط.. لازم يطلع الراجل أبو جلبية ولحية ده إرهابي.. ولو مش إرهابي يبقى نصّاب.. ولو مش نصّاب يبقى بتاع نسوان.. أو ممكن يبقى دول كلهم.. يعني الراجل الملتحي ده بقى هو أسّ الفساد.. عادل إمام هو أكبر من ساهم في نشر الفكر العام إنه السنّي ده متشدد متزمت حيجيبنا ورا.. وفي الواقع.. مش جايبنا ورا غير عادل إمام وأمثاله..


أنا بصراحة مش بطيق عادل إمام.. ومش معنى إننا بنضحك على كام إفيه قاله هنا ولا هناك إنه يبقى رمز لنا.. لا معلش.. عادل إمام لو زعيم يبقى زعيم على نفسه أو على اللي بيرضوا يطلعوا معاه يتسكعوا على قفاهم في المسرحيات.. هو يقبلوا إنه يبقى زعيم عليهم هما حرّين.. لكن احنا الحمد لله لنا شخصية وعارفين يعني إيه نقبل علينا زعيم..


وبقول للشيخ الجندي.. بغضّ النظر عن أساس المشكلة اللي بينك وبينه.. ده ميهمناش في شئ.. اللي يهمنا إنك راجل لك كلام كويس وعلم كبير وبتفيد غيرك كثير.. لكنك بتحط نفسك أحياناً كثيرة في زمرة الناس دي، لما تقول الفن ومفنّاشي واحنا بنحترم الفنانين.. أنهي فنانين اللي بتحترمهم.. يعني إيه مفهومك عن الفن المحترم ؟؟ آه اللي مفيهوش ابتذال مفيهوش عري مفيهوش قيم ضحلة مفيهوش قرف وسم هاري في بدن شبابنا.. حلو أوي.. الفن الجميل ده كام في الميّة بقى من الموجود.. كام في المية ده لو موجود.. وهل قصدك بالفن المحترم ده إنه يكون فن الزمن الماضي.. أخاف من كده.. ما هو ده اللي جاب ده.. ودوكوهمّا هم اللي عملوا فينا دهوّه.. واهو كله على كله.. ولما تشوفه قلّه..


وأخيراً يا شيخ خالد.. متحطّش نفسك في زمرة هؤلاء.. ولا تجيب سيرتهم على لسانك.. ومتقولش عشان تخرج نفسك من الغلط إنه عادل إمام له تاريخ.. تاريخ إيه.. ما هو أي واحد له تاريخ.. ما شارون له تاريخ.. بس تاريخ زفت على دماغه ودماغ اللي جابو أبوه..


في كلمة أختم بها للأستاذ الدكتور أحمد عكاشة رئيس جمعية الأطبّاء النفسيين العالمية بيقوللك إيه: التليفزيون والسينما يوزعان العلل النفسية والتشوهات الاجتماعية على الجميع بالعدل والقسطاس.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق