السبت، أغسطس 10، 2013

تعليق سريع على ضربة سيناء يوم الجمعة 9 أغسطس

الخبر من موقع البي بي سي: اضغط هنا.

تعليقًا على الخبر الذي فيما يبدو كُتب مراعيًا القوات المسلحة المصرية بعد بيانها على موقع الفيسبوك والذي قال فيه المتحدث الرسمي لها أن ما حدث هو سماع دوي انفجاريْن في سيناء وجاري الآن تمشيط المنطقة للتحقيق في الحادث، وأنه لا صحة أن القوات الإسرائيلية قامت بضرب أهداف داخل سيناء وأنه لا صحة أن الأمر تم بالتنسيق بين القوات المصرية والقوات الإسرائيلية كما أُشيع ونهيب بوسائل الإعلام تحري الحيطة ومش عارف إيه اللي كل مرة بيقولها دي..

>>It was not clear who had carried out the airstrike. Egyptian military officials say they are investigating the incident.

يعني خلاص هي ضربة جوية بس الجيش المصري بيقول إنه هيحقق مين اللي ضرب، يعني ضربة جوية يا الجيش اللي عملها يإما قوات يوفوز اللي عملها طبعًا مش إسرائيل يعني

>>Unnamed Egyptian security officials said that the strike had been carried out by Israel.

آه هي المصادر المجهولة دي اللي بتجيبنا ورا بقى

>>However, Israel's military spokesperson declined to comment and Egyptian officials publicly denied there had been any Israeli raid.

وده احترامًا للمشاعر الودية اللي بين الطرفين
 لأن أسمع التبرير من القوات المسلحة أطيب على أذني - رغم الهجايص برضو - من أن أسمع تبريرات المبررين المنتحرة منطقيًا ونفسيًا.عشان كده كده عارف الجيش هيقول إيه كتبرير على موقف زي ده، لكن العجائب بتلاقيها في تبريرات السيايسة..
‫#‏بالتنسيق_مع_الجيش_المصري‬
‫#‏لا_عادي_مش_هتك_سيادة_ولا_حاجة‬
‫#‏ضد_الإرهاب‬
‫#‏ركلة_حرة_مباشرة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق