الأربعاء، نوفمبر 27، 2013

قضاء السلطان!

هو من امتى كان القضاء المصري حقاني على طول الخط، القضاء المصري اللي القضايا بتقعد فيه بالخمستاشر سنة ميتحكمش فيها ولما تبقى قضية رأي عام مُسيَّسة تلاقي الحُكم طالع في نُص يوم! القضاء اللي كان أداة حسني مبارك في تقنين كل البلاوي اللي كان بيعملها، وكان بيصدَّق له على اعتقالات الناس بالجُملة ومفتحوش بقهم في عصر التلاتين سنة طوارئ - إلا من رحم ربي - هيكون إيه غير مؤسسة مشوهة مهمتها بالأساس نفاق الحاكم - لو بيوجع وأداة بطشه فتاكة - ونرجع نقول إلا من رحم ربي برضو..

إحنا إزاي نبتدي نفوق دلوقتي لما نشوفهم بيحكموا بـ 11 سنة سجن على بنات تهمتهم إنهم كانوا معاهم بلالين وإحنا عارفين إن القضا المصري بتاعنا عينه مبرَّقة ومفتَّحة أوي ع الغلابة ومتغمِّية عن التقال اللي في البلد اللي واكلينها في كرشهم!

لما تكون تُهَم حسني مبارك المزوِّر المستبد اللي أفسد الحياة السياسية اللي خلى الداخلية أداة بطش وإذلال للشعب المصري مش خدمة له اللي فسد وساب اللي حواليها ينهبوا في البلد سنين.. أما تكون تُهَمُه اللي بيتحاكم عليها هي: قتل المتظاهرين في ثورة 25 يناير!! طب وبالنسبة للأسباب اللي خلت المتظاهرين دول يقوموا عليه في 25 يناير؟! يعني الناس قامت بالثورة دي وضحِّت بنفسها وماتوا عشان كانوا متضايقين شوية مثلًا فهو تسرَّع وقتلهم ودي هي كل جريمته؟! يعني لو أُثبِت إن الناس دي كانت هتهجم على منشآت حيوية فالشرطة اضطرت إنها تتعامل معاهم بالقوة فمات من المتظاهرين ناس وطلع منها براءة خلاص كده مبارك برئ؟!!!!!

معملش فينا حاجة خالص مبارك؟! يعني البلد كانت بيرلانت سياسيًا وسياديًا واقتصاديًا ونزاهةً بس الشرطة اتغاشمت في 28 يناير؟! هو ده كل اللي عمله حسني مبارك وحبيب العادلي؟! معنى كده إن الشعب عايش في رغد ونعيم وهو مش واخد باله!!! 

قضاء مشلول أداة في إيد السُلطان ميعرفش يجيب حق حد غير لو السُلطان راضي عن كده، إنما لو المظلوم ده مغضوب عليه من السًلطان - لأي سببٍ كان - فمعلش بقى يابني شوف لك بلد تانية تعيش فيها أكرم لك..

الحُكم بتاع 11 سنة ده تتويج لجهود القضاء الفاسد على مدار عقود.. ده إحنا كنا بنقول: "لا لمحاكمة المدنيين عسكريًا" على اعتبار إنه المفترض المدني يتحاكم أمام قاضيه الطبيعي، طب لما يبقى القضاء الطبيعي دراع السُلطان اللي بيلوي بها عنق معارضيه وبيبطِش بها عليهم نقول "لا" لمحاكمة الناس في مصر بقى بصفة عامة؟!

المظلوم في البلد دي مالوش غير ربنا وكفى به ناصرًا، واللهِ العظيم سيقف هذا القاضي أمام رب العزة وسيُحاسَب وحده، سيُحاكم وحده.. وقتها مش هيبقى فيه سُلطان يقف جنبه ولا شعب قبل كده كان فرحان بأحكامه الظالمه في حق خصومه..

القضاء مش وظيفة إدارية الغلطة فيها تقف على إمضا غلط ولا توجيه غلط، القضاء ابتلاء عظيم يا إما اللي يتولى المسئولية فيه يكون راجل ويحكم بالحق والحق بس، يا إما يروح في ستين داهية.

اللهم مكِّن لهذه البلاد أمرَ رُشد يُعَز فيه أهل طاعتِك ويُتاب فيه على أهل معصيتك، إنك وليُّ ذلك والقادرُ عليه..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق