الخميس، مايو 08، 2014

نصائح من أخ "فريش"

- عليك أن تعيد النظر في قراءة أي استيتس على فيسبوك تبدأ بـ #عن وذلك تجنُبًا للمُحن والسهوكة.

- عليك أن تفكر من جديد في أي استيتس قرأتها ولكنك للأسف وجدت في آخرها #عبث، لأنها في الغالب تبدو عميقة أكثر مما تتصور أنت.


- أي واحد يشيَّر فيديو ويكتب عليه: "شوفوا القرف والخلاعة والاستهبال" = قُم بعمل أنفولو مباشرةً.


- حرية الرأي والتعبير تكفل إنك تقول اللي انت عايزُه، بس عندك انت وبالتالي: من حقي الشخصي الذي يكفله الدستور والقانون إني أمنع إنك تيجي تقرفني برأيك (تفرضه عليّ يعني). وممكن أسمح لك تقول رأيك برضو عندي عادي، ليه بقى؟! عشان أنا - أو غيري يعني - مش شخصية عامة أو مسئولة في الدولة فعليه إنه يسمع كل الآراء وبتاع.. أبدًا على فكرة! ثم إنه لما باجي أقول رأيي فده رأيي، يمثلني أنا، لم ألزمك به أبدًا ولا أطالبك بتغيير قناعاتك على الإطلاق، ففي مقابل ده مش هقبل إنك تحجر على رأيي كذلك. ده مش معناه إني مش بقبل النقاش، بس أما يبقى نقاش مش تنطيط!


- البلوك حق مكفول لكل مستخدمي فيسبوك وإلا مكنش الأوبشن ده اتعمل. ويبقى لكل واحد تقديره مين يعمل له بلوك ومين ميعملوش.لكن طبعًا يبقى باب النصائح شئ جميل إنك متخسرش الناس وبتاع والكلام ده.
- اللي يتبنى النقطتين الأخيرتين دول عليه إنه يقبل ذلك على نفسه ويتحلى بالروح الرياضية، فلو حد عمل لك أنفولو ولا بلوك متاخدش الموضوع على صدرك = خليك فريش.


- تطبيقًا لنفس المبدأ: لك الحق إنك تفكس لكل الكلام اللي أنا كاتبه ده، وخليك عارف إني هتحلى بالروح الرياضية ومش هزعل إن شاء الله = سو ماتش فريش.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق