الثلاثاء، أكتوبر 29، 2013

الانتشاء..

*يكتب استيتس على الفيسبوك، ويضغط Post..*
وينتظر..
..
..
.
.
Moh'd Kadi El-Brince liked your status
.
.
.
Jerry Benjamin Franco liked your status
.
.
.
ميادة الحناوي commented on your status : إيه الروعة دي، شكرًا بجد
.
.
*يبدأ الانتشاء بالنفس، ويعلو حظَّها وينتفِخ ذاتيًا..*
..
..
يترُك الفيسبوك قليلًا، ثم يعاوِد فتح الأبليكيشن من على الموبايل، ينظُر على الكرة الأرضية أعلى اليمين فيجد رقم 8 مكتوبة، فينتشي ويسعَد، فيفتح فيجد:

ميادة الحناوي shared your status
Amr Shukarelli liked your status
عبد الستار محتار commented on your status: شكرًا أخي الكريم، دماغك ألماظات!
Balotelli Mango Halabessa shared your status

فيُعجَب بنفسِه، ويظُن في نفسِه غير ما فيها تمامًا، ويفكِّر هل يعلق الآن أم ينتظر حتى يفرغ معجبيه من التعليق على كلامِهِ - بالإعجاب طبعًا -، ثم يعلق عليهم: شكرًا، لمجاملتكم الرقيقة.

ولكنه يظن في نفسِه أنها ليست مجاملات، وإنما هو تعبير عن بعضِ ما به من حِكمة وخبرة السنين..!

وهنا يترسَّخ لديه أنه عليه أن يعلِّق على كل ما يجري في البلاد وإن حدث فيها ما لا يفهم فيه مُطلقًا استعان بكلماتٍ لا يفهمها كلها ممن يتكلمون فيه، ويُصر على أن ينضَم لأيٍّ من الرأيين ليدافع عنه..

مع أنه في الواقع،

- مش لازم تقول رأيَك في كل حاجة..
- الأدهى بقى، Guess what?: مش لازم يبقى لك رأي فيها أساسًا؟! علشان انت مش الخبير العالمي الحكيم الدولي المُطلق اللي بيفهم في كل حاجة! ممكن تحصل حاجة حواليك متبقاش فاهمها.. فإيه رأيك متعلَّقش غير على اللي بتفهم فيه؟! إيه رأيك؟!
- إيه رأيك تقتنع إن الاستيتس على الفيسبوك زيَّها زي الكلام بالضبط اللي خارج من لسانِك، يعني هتتحاسب عليها زي ما بتتحاسب على كل كلمة بتقولها.. ده الاستيتس ولا التويتة على الفيسبوك أمرها أسخَم عشان بتنتشر في الوسط كالنار في الهَشيم، على الأقل الكلمة اللي بتقولها لواحد ولا اتنين.. فلو كنت بتفتي أهو على الأقل الموضوع مُتدارَك، إنما التويتة ولا الفيسبوك ده مصيبة.. خاصةً بقى لو كان لك فولورز كتير، وفريندز كتير.. فاللبسة هتكون كبيرة.
- وعامةً أهي فُرصة يعني نشوف بعض بقى، ونعيش الحياة على حقيقتِها كده، لما نعوز بعض نتكلم على التليفون مثلًا، لما نحب نتقابل ننزل نتقابل مش نكتب post على الـ Wall عند بعض..

----
#موجهة_بافترا
#يا_ترى_هتسنى_لايكات_للاستيتس_أنا_راخر
#كام_لايك_وشير
#حرام_أن_ترى_بوست_لي_وما_تضغط_لايك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق