الخميس، يوليو 17، 2014

إعلانات مستفزة!

تخيل واحد معدم قاعد في عشة وبيتفرج على تليفزيون القهوة اللي جنبه، فيقوم يلاقي إعلان فيه ناس متضجرة ومتنرفزة وبقوا الرجل الأخضر عشان زحمة الشوارع اللي في مصر الجديدة ولا عشان في شوية إزعاج في الشقة اللي فوقيهم أو لأن المية هتقطع عليهم شوية، والإعلان بيدعوهم إنهم يسيبوا العيشة اللي تقصر العمر دي ويروحوا تشِلاوت بارك عشان يسترخوا ويعملوا سبا ومساج ويعيشوا في الجناين والخُضرة الجميلة. الحقيقة إنه اللي قاعد بيتفرج ده أساسًا معندوش عيشة عشان يبقى متضجر منها هو خلاص قرب يُصنف مش ابن آدم أساسًا، ويادوبك عايش ع المعونات اللي بتجيله من أهل الخير.

فمش عارف ساعتها بيبقى إحساس الأخ ده إيه لو لم يكن لديه نصيب من الرضا، يعني هل مثلًا يفكر يروح يغُب على الكومباوند ده باللي فيه، وبعدين يروح يغب ع الحي السكني الفاخر اللي في وسط البلد اللي ناس مش مبسوطة فيه، وبعدين يطلع على وكالة الإعلان اللي عملت الإعلانات ده يولع فيها.. مثلًا يعني.

ونفس الكلام بينطبق ع الإعلان اللي بيتريق ع اللي بيسكن في حتة حقيرة زي المعادي مثلًا - تخيل المعادي دلوقتي بقى يضرب بها المثل في الضياع - ولا كومباوند مقرف بجناين كده وفيه كلاب كده يايْ - ومن هنا يدعوا الناس بقى إنهم يحجزا في القطامية واحد عشان يبعدوا عن الرعاع اللي في المعادي ولا في الزمالك ولا في مصر الجديدة ولا في المناطق الأيَّا دي.

سياسة إعلانية مغيَّبة تمامًا.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق