الأحد، فبراير 06، 2011

حول موضوع الفوضى والاستقرار


رغم إن مصر كلها اتغيّرت إلا أن جريدة أخبار اليوم من الواضح إنها حتفضل على هذا الأمر من الاستهانة بعقول الناس.. والجري ورا النظام حتى آخر قطرة خاصّة إذا استمرّت رئاستها للنجم ممتاز القطّ كبير أبواق السّلطة!

تصوير الخراب والحرائق والدّمار والفوضى.. وكأن استمرار المظاهرات هو اللي أدّى لكده لا يقبله عاقل.. والاستسلام لذلك ونسيان ما حدث يوم السّبت من فراغ أمني واضح وصريح أعتقد أنه مفيش تفسير له غير إن الناس خايفة تتغيّر.

أنا بتكلّم عن الناس اللي زيّي وزيّك مصدّقين إن المظاهرات هي السبب في خسارة البورصة والحرائق والنهب والسلب.. مش مثلاً لا سمح الله السبب فيها هو الإخلاء اللي عملته وزارة الداخلية وهي تحت إمرة العادلي..

ممكن يكون رأيك إنه مفيش داعي للتظاهر بس يكون لك أسباب سياسية.. يعني تقول لازم الرئيس يمشي في إطار الشرعية أو يكون لك رؤية.. لكن متقولليش إنه كفاية مظاهرات عشان الاستقرار.. إيه الأيّ كلام ده؟

هم الشباب كانوا عملوا إيه لما طلعوا يطالبوا بحقوقهم في مظاهرات شهد العالم كله إنها سلميّة.. فين الدّمار اللي حصل!!

يوم 25 يناير نفسه.. إيه اللي كان حصل في الدنيا..

إمتى بدأ الخراب يحصل..؟ لما الشرطة خلعت والبلد مبقاش فيها ضابط ولا جندي شرطة واحد.. هربت السجون وخربت الدنيا.. فيما ما كان يبدو عليه منظّماً للغاية!

حاجة زي كدة أنا مش محتاجة تحقيق أساساً مع العادلي.. مكنتش أتصوّر أبداً إنه ممكن دولة تعمل كده في شعبها.. عشان تحافظ على النظام.

للدرجة دي.. اهتمت الشرطة بالأمن السياسي على حساب الأمن العام.. وده شئ لمسناه كلنا وشفناه..

لكن إن الناس نفسها تقتنع إن المظاهرات هي العائق للاستقرار.. فده الحقيقة مش شايف له أيّ معنى،

والله المستعان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق