الأحد، أبريل 13، 2014

إلى سطح القمر..




امبارح دخلنا مع الشباب اللي معانا في برنامج T2P في أكاديمية إحياء القبة السماوية Planetarium في الجامعة الأمريكية. مش هتكلم كتير عن المتعة بتاعة الفُرجة ع السما اللي فيها نجوم اللي متعودناش نشوفها خالص، إنما اللي تأثرت منه وحسسني بالنقص الصراحة لما الأستاذ اللي كان بيعلمنا ويحكيلنا عن الفلك شغل لنا فيديو مسابقة جوجل بتاعة القمر.

الفيديو بيبدأ مصوَّر أول خطوة يخطوها رائد الفضاء الأمريكي نِل أرمسترونغ على سطح القمر، وبعدين الكاميرا تطلع ويجيبلك سفينة الفضاء اللي هو طالع يركبها بعد ما خلص المهمة بتاعته، وبعيدن الكاميرا قعدت تسرح بقى تمشي على سطح القمر فتلاقي العربية اللي كان بيستخدمها هناك..

وبعدين بقى عشان يحفزك إنك تشتغل على المشروع ده فقاعد يمشي لك على سطح القمر ويوريك أماكن سفن الفضاء الكتير أوي اللي طلعت على سطح القمر ويقول لك دي سفينة اسمها كذا طلعت سنة كذا.. ويجيبلك العلماء عملوا إيه عشان يعرفوا تربة سطح القمر دي بتتكون من إيه وهكذا.

الفيديو أثَّر فيّ أوي الصراحة، وتنحت من بعديه تتنيحة محترمة، وقعدت أقول مش ممكن ع الميديا الفحيتة، ومش ممكن على الأسلوب اللي بيستغلوا به بذكاء وحرفة عالية إنجازاتهم إنهم يوصلوا للعالم إنه يا حبيبي مهما تعمل انت نَكِرة.
صراحةً فضلت ألففها في دماغي كتير لحد ما لقيت صديقي هواش بيقول لي: تحس إنهم عايزين يقولوا بعد الفيديو ده:
بُص أنا عملت الفيديو ده، وبالتالي: Your argument is not Valid.

م الآخر يعني مش محتاج أتكلم كتير..

إحنا متأخرين جدًا جدًا جدًا.. ده شئ مفروغ منه، يعني تقريبًا إحنا في scale وهم في scale تاني أساسًا، فاللي عايز يشتغل ويعمَّر في البلد دي ولا في غيرها لازم يبقى صبــــور جدًا، ويشتغل بمنتهى القوة جدًا جدًا، ويبقى عنده تقبُل إنه ممكن ميشوفش نتايج الطحن اللي كان بيطحنُه. لازم كمان يبقى فاهم كويس أوي إنه التوفيق هيكون بس من عند ربنا سبحانه وتعالى، وإنه لو فكر يلحق بالناس دي بسواعده وبس فده شئ مستحيل، لكنه أهون ما يكون على الله.. فلازم زي ما هيشتغل ويطحن نفسه شُغل، يتوكل على الله حق توكلِه ويدعي ويتضرَّع إلى الله ويبقى عنده يقين إنه النصر هيكون من عنده هو وحده لا شريك له.
بس أنا كده ارتحت الحمد لله

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق