الأربعاء، أبريل 09، 2014

معلش أصلي بني آدم طبيعي وبتنرفز!


دلوقتي بقى فيه شباب كتير بينتمي للتيار الإسلامي بيشتم على فيسبوك وتويتر وبعد كده ممكن يذيِّل كلامه إنه أنا عارف إن ده مش صح بس أنا اتنرفزت وأنا إنسان طبيعي و.. و..

أنا بيبقى عندي تساؤل وقتها: إنه واللهِ وارد الواحد يتنرفز وهو بيتكلم في نقاشٍ ما مثلًا فيشتم وبعدها يرجع يستغفر أهي كلمة طلعت من بقه يحاول يستغفر ربنا عشانها وكل ابن آدم خطاء مفيش مشكلة.. لكن أما بتبقى استيتس على فيسبوك بتتكتب، لأ معلش.. انت بتكون اتنرفزت خلاص، وبدأت تكتب.. وواعي بتكتب، وعايز توصل للفريندز والفولورز اللي عندك إنك متنرفز وعايز تشتم.. فدي غير دي..

صراحةً أنا مبحبش عدم الاتساق والصدق مع النفس.. عايز تشتم محدش يقدر يمنعك إنك تشتم، بس أتمنى إنك متبرَّرش شتيمتك بعد ما تكون كتبتها بإيدك وأنت في كامل وعيك وتقول أصلي متنرفز أصلي متضايق، لأ! بلاش تحوَّر. صدقني هترتاح.. هترتاح نفسيًا.

وإحنا بنمُر بأوقات غريبة جدًا في الفترة دي في حياتنا، ومبقاش فيه كبير ولا حدود لإيه اللي ممكن يتقال، وممكن تلاقي شباب بيصنف نفسه إنه بيدافع عن الدين الإسلامي ويشتم بالأم والأب!

أكيد لأ، أكيد انت مش متنرفز.. والدم غلي في عروقك، وبعدين قمت فاتح اللابتوب والدم بيغلي في عروقك، وبعيدن قمت كاتب استيتس تفرغ فيها غضبك مثلًا؟!! اللي بيشتم عشان متنرفز ده بيشتم في وقتها عشان الموقف، مش بعد ما يستنى شوية يقوم كاتب تويتة ولا استيتس يشتم فيها.. كده انت عايز تشتم فمتحورش واعرف إنك شتام!

#فاصل_مش_إعلاني

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق